Social media marketing heeft betrekking tot alles omtrent social media uitingen voor een bedrijf. Ben je benieuwd over wat dat concreet inhoudt? Lees dan onze blog over de werkzaamheden van een social media marketeer. Hierin wordt duidelijk dat social media marketing niet zomaar wat posten is, maar dat er ook een strategie achter zit. Dat is goed om te weten natuurlijk, maar jij wilt weten wat dat betekent voor jou.
In dit blog vertellen we je alle 5 de belangrijkste voordelen van social media marketing voor jouw bedrijf!
- 1. Social Media Marketing (SMM) helpt de band met jouw doelgroep te versterken
- 2. SMM warmt jouw publiek op voor het maken van een aankoop
- 3. SMM als marketingtool bij het genereren van extra leads en conversies
- 4. Met concrete marketingdoelstellingen is social media marketing kostenefficiënt
- 5. SMM als marketingstrategie om je te onderscheiden van de concurrentie
- Hoe zit het eigenlijk met jouw social media marketing strategie?
1. Social Media Marketing (SMM) helpt de band met jouw doelgroep te versterken
Social media marketing gaat niet per se alleen maar over verkopen en promoten. Succesvolle merken gebruiken het ook om te verbinden en interactie te hebben met hun doelgroep. Denk hierbij aan actief reageren op reacties en vragen, maar ook actief het gesprek aan gaan met volgers.
In plaats van de focus te leggen op het verkopen van jouw producten of diensten, kun je social media ook gebruiken als interactie tool. Stel vragen aan jouw doelgroep, bijvoorbeeld over hoe jouw product/dienst beter kan worden. Hiermee bouw je vertrouwen op en laat je zien dat hun mening belangrijk voor je is. Om deze reden is het communiceren met je publiek een essentieel onderdeel van het beheer van je merk (brand management).
Door eerst vertrouwen op te bouwen kun je later vragen om een wederdienst, zoals het overwegen van een aankoop. Dit komt voor uit het besef dat je merk betrouwbaar en toegewijd is, en dat je producten en diensten aanbiedt die daadwerkelijk voorzien in hun behoeften. Om deze reden kan social media ingezet worden als een waardedragende marketingtool.
Voordat je aan de slag gaat met social media marketing is het goed om te weten wie nu eigenlijk jouw beoogde doelgroep precies is. Onze persona template kan daarbij goed van pas komen.
Leer je klanten beter kennen
Met het gebruik van een persona creëer je een tastbaar persoon in plaats van een algemene doelgroep waardoor je marketing uitingen een stuk effectiever worden!
> Download het template
2. SMM warmt jouw publiek op voor het maken van een aankoop
Misschien heb je het wel eens meegemaakt. Koude leads opvolgen die nog niets weten van jouw bedrijf of product. De interactie gaat stroef, en het leidt zelden tot een aankoop of andere conversie. Dat moet anders kunnen natuurlijk.
Social media marketing is een goede manier om jouw beoogde publiek vast op te warmen voor jouw merk. Als een prospect al eens van jou gehoord heeft of zelfs interactie heeft gehad met jouw content, is het al een stuk makkelijker om deze lead om te zetten naar een converterende klant. Dit kan op verschillende manieren, ook afhankelijk of je B2B of B2C communiceert.
Facebook, Instagram en andere platformen geven jou de mogelijkheid om content in te zetten en zo te verbinden met jouw potentiële publiek. Met zoveel content op social media is het zeker niet makkelijk om de aandacht te krijgen. In de marketingwereld focust men op het maken van content die oproept tot interactie en interessant genoeg is om op te vallen in het drukke media landschap.
3. SMM als marketingtool bij het genereren van extra leads en conversies
Platformen zoals Facebook, Instagram, Twitter en Linkedin zijn een goede tool om leads te genereren. Zowel organisch als betaald kun je conversies genereren met social media. Zie het als een instrument om jouw bereik te vergroten en je boodschap effectief over te brengen naar de doelgroep. Ik hoor je al denken: wat ga ik toch in hemelsnaam posten? Goede, vraag! Je gebruikt een contentkalender om op ideeën te komen, posts te plannen, en het te organiseren. Een kalender zorgt dat je consistent en doelgericht communiceert. We geven je tien voorbeelden van content die je kunt plannen:
- Informatieve blogposts: Deel artikelen die waardevolle informatie verstrekken aan je doelgroep. Bijvoorbeeld, een adviesartikel over hoe ze een specifiek probleem kunnen oplossen.
- Visuele inhoud: Plaats afbeeldingen, infographics of illustraties die je producten of diensten demonstreren of relevante statistieken delen.
- Video’s: Deel korte video’s, zoals productdemo’s, tutorials, klantgetuigenissen of achter-de-schermen video’s.
- Citaatafbeeldingen: Maak inspirerende of informatieve citaten en deel ze met aantrekkelijke afbeeldingen.
- Polls en enquêtes: Betrek je volgers door hen te vragen hun mening te geven of deel te nemen aan polls en enquêtes.
- Klantgetuigenissen en reviews: Laat tevreden klanten vertellen over hun ervaringen met je producten of diensten.
- Achter-de-schermen content: Laat zien wat er gebeurt achter de schermen van je bedrijf, zoals de dagelijkse gang van zaken, het team of hoe producten worden gemaakt.
- Seizoensgebonden inhoud: Maak gebruik van feestdagen, seizoensgebonden evenementen en trends om inhoud te delen die relevant is voor de tijd van het jaar.
- Live video’s: Organiseer live Q&A-sessies, aankondigingen of evenementen om direct in contact te komen met je doelgroep.
- Aankondigingen en nieuwsupdates: Deel bedrijfsnieuws, aankondigingen van nieuwe producten of diensten, evenementen of prestaties.
Video marketing, betaalde post boost giveaways en lead-gen formulieren zijn populaire tools om prospects in jouw salesfunnel te krijgen.
Als jouw content interessant en aantrekkelijk genoeg is, kun je met social media marketing goed bezoekers naar jouw website krijgen. Deze bezoekers kun je vervolgens weer targeten om te overtuigen tot een aankoop. Vaak is deze stap net iets te groot, maar wat dacht je van aanmelden voor jouw nieuwsbrief of een leuke download of whitepaper?
Lees ook: klantcase over succesvolle social media leads campagne
Door de inzet van social media advertising is hebben ruim 22% van de klanten de brochure online aangevraagd.
4. Met concrete marketingdoelstellingen is social media marketing kostenefficiënt
Social media marketing is waarschijnlijk de meest kostenefficiënte marketingmogelijkheden om jouw business te promoten. Allereerst is het gratis om een account te maken op de meeste platformen. En zelfs als je wel kiest om te adverteren kan dat al vanaf elk budget. Het verschilt wel per platform hoe goedkoop/duur adverteren is. Zo is adverteren op LinkedIn vaak duurder dan op Facebook, maar zeker voor B2B is de kans dat hier waardevolle leads uitkomen groter.
Ons advies: begin klein en gooi niet gelijk met duizenden euro’s. Probeer verschillende dingen uit en wordt langzamerhand comfortabel met adverteren op social media. Hou de marketingdoelstellingen (o.a. merkbekendheid of conversies) van jouw bedrijf in het achterhoofd. Zonder realistische doelen is het alsof je in het donker tast. Hierin komen pixels van pas omdat je uit elke campagne kun je leren. Door de data en analyses goed in de gaten te houden kun je verschillende campagnes blijven optimaliseren.
Pixels
Pixels zijn die kleine stukjes code die je op je website installeert. Ze spelen een cruciale rol bij het meten van de impact van je online inspanningen omdat ze precies volgen wat er gebeurt wanneer mensen je website bezoeken. Doordat talloze acties gevolgd worden krijg je een veel beter inzicht ten opzicht van traditionele tools van de marketingwereld. Dit allemaal zonder een grote financiële investering!
Een van de beste toepassingen van pixels is in de wereld van influencer marketing. Je weet wel, die hippe mensen op social media die een leger van volgers hebben. Pixels stellen je in staat om de effectiviteit van je influencer marketingcampagnes in de gaten te houden. Je kunt meten wie de sterren zijn, welke influencers echt het verschil maken in termen van betrokkenheid, conversies en return on investment (ROI). En hier komt het mooie: je hoeft niet lukraak geld uit te geven aan influencers in de hoop dat het werkt. Dankzij pixels kun je met harde gegevens in de hand beslissingen nemen. Je richt je marketingbudget op de influencers die aantoonbaar waarde toevoegen aan je merk. Dat is pas slim beheer van je investeringen!
Gratis Social Media Whitepaper
Wil je meer weten over social media zodat jij hier het meeste uit kan halen voor jouw bedrijf?Met verschillende tips & tricks laten wij zien hoe jij jouw social media opzet.
> Klik hier voor de whitepaper
5. SMM als marketingstrategie om je te onderscheiden van de concurrentie
Zit jouw concurrentie al langer op social media? Alleen maar fijn! Je kunt veel leren van jouw (directe) concurrenten als het aankomt op social media presence. Dit betekent niet dat je klakkeloos andere bedrijven moet kopiëren, maar het kan zeker een goede inspiratiebron zijn. Vooral wanneer je zelf net begint en niet zo goed weet hoe je moet starten.
Het is altijd verstandig om andere bedrijven en de markt in de gaten te houden, zodat je niet de laatste trends op het gebied van social media marketing mist. Wat werkt voor het ene bedrijf hoeft niet meteen te werken voor jou, dus probeer en test vooral jouw eigen marketingstrategie.
Heb je gezien dat Facebook adverteren goed werkt bij andere bedrijven? Probeer het dan zelf ook eens. Nogmaals, kopieer niet zomaar advertenties, als mensen daar achter komen doet het je reputatie meer kwaad dan goed. Geef het je eigen draai! Het doel is ten slotte dat jouw merk herkenbaar en aantrekkelijk zodat het resoneert met je doelgroep. Het draait niet alleen om het plaatsen van content, maar om het creëren van een samenhangend merkverhaal. Een merk waar jouw publiek zich tot aangetrokken voelt, is de toegevoegde waarde waar men bereid is voor extra te betalen. Conclusie, gebruik de concurrentie als een vorm van inspiratie, om het vervolgens nog beter te doen.
Wist je dat de Facebook en Instagram campagnes van alle bedrijven gewoon openbaar zijn? Je kunt ze allemaal vinden in de Facebook Advertentiebibliotheek.
Hoe zit het eigenlijk met jouw social media marketing strategie?
In een wereld waar zo veel mensen actief zijn op sociale media hoef ik jou niet meer uit te leggen dat jouw aanwezigheid op deze platforms bijna noodzakelijk is. Versterk jouw online aanwezigheid door een rendabel marketingplan op te stellen. Weet waar jouw doelgroep is en blijf up-to-date met de laatste trends. In de tussentijd heb je wellicht iets aan onze social media content kalender!
Vind je het lastig om een social media strategie te bepalen? Kan je wel hulp gebruiken bij het ontwerpen, schrijven, uitzetten en meten van jouw social media advertentie resultaten? Onze social media marketeers helpen graag met het bepalen van een marketingmix en het inzetten van contentmarketing om de omzet van jouw bedrijf te laten groeien.
Gratis Anglers Content Kalender
Makkelijk en efficiënt je social media managen? Krijg structuur en consistentie in je social media uitingen zonder er te veel tijd aan te besteden met ons Trello bord.
> De link hier