Foto van telefoon met social media apps

Social media marketing heeft betrekking tot alles omtrent social media uitingen voor een bedrijf. Ben je benieuwd over wat dat concreet inhoudt? Lees dan onze blog over de werkzaamheden van een social media marketeer. Hierin wordt duidelijk dat social media marketing niet zomaar wat posten is, maar dat er ook een strategie achter zit. Dat is goed om te weten natuurlijk, maar jij wilt weten wat dat betekent voor jou. 

In dit blog vertellen we je alle 5 de belangrijkste voordelen van social media marketing voor jouw bedrijf!

Geschatte leestijd: 5 minuten

1. Social Media Marketing (SMM) helpt de band met jouw doelgroep te versterken

Social media marketing gaat niet per se alleen maar over verkopen en promoten. Succesvolle merken gebruiken het ook om te verbinden en interactie te hebben met hun doelgroep. Denk hierbij aan actief reageren op reacties en vragen, maar ook actief het gesprek aan gaan met volgers. 

In plaats van de focus te leggen op het verkopen van jouw producten of diensten, kun je social media ook gebruiken als interactie tool. Stel vragen aan jouw doelgroep, bijvoorbeeld over hoe jouw product/dienst beter kan worden. Hiermee bouw je vertrouwen op en laat je zien dat hun mening belangrijk voor je is. 

Door eerst vertrouwen op te bouwen kun je later vragen om een wederdienst, zoals een aankoop.

Voordat je aan de slag gaat met social media marketing is het goed om te weten wie nu eigenlijk jouw beoogde doelgroep precies is. Onze persona template kan daarbij goed van pas komen.

Gratis Social Media Whitepaper
Wil jij ook aan de slag met jouw social media? Download dan de gratis social media whitepaper. ▶︎

2. SMM warmt jouw publiek op voor het maken van een aankoop

Misschien heb je het wel eens meegemaakt. Koude leads opvolgen die nog niets weten van jouw bedrijf of product. De interactie gaat stroef, en het leidt zelden tot een aankoop of andere conversie. Dat moet anders kunnen natuurlijk.


Social media marketing is een goede manier om jouw beoogde publiek vast op te warmen voor jouw merk. Als een prospect al eens van jou gehoord heeft of zelfs interactie heeft gehad met jouw content, is het al een stuk makkelijker om deze lead om te zetten naar een converterende klant. Dit kan op verschillende manieren, ook afhankelijk of je B2B of B2C communiceert.

Facebook, Instagram en andere platformen geven jou de mogelijkheid om content in te zetten en zo te verbinden met jouw potentiële publiek. Met zoveel content op social media is het zeker niet makkelijk om de aandacht te krijgen. Maak dus content die oproept tot interactie en interessant genoeg is om op te vallen in het drukke media landschap.

3. SMM helpt met het genereren van extra leads en conversies

Platformen zoals Facebook, Instagram, Twitter en Linkedin zijn een goede tool om leads te genereren. Zowel organisch als betaald kun je conversies genereren met social media. 

Video marketing, betaalde post boosts giveaways en led-gen formulieren zijn populaire tools om prospects in jouw salesfunnel te krijgen. 

Als jouw content interessant en aantrekkelijk genoeg is, kun je met social media marketing goed bezoekers naar jouw website krijgen. Deze bezoekers kun je vervolgens weer targeten om te overtuigen tot een aankoop. Vaak is deze stap net iets te groot, maar wat dacht je van aanmelden voor jouw nieuwsbrief of een leuke download of whitepaper? 

Lees ook: klantcase over succesvolle social media leads campagne

Door de inzet van social media advertentie is hebben ruim 22% van de klanten de brochure online aangevraagd.

Social media marketing doelen

4. Social media marketing is kostenefficiënt 

Social media marketing is waarschijnlijk de meest kostenefficiënte manier om jouw business te promoten. Allereerst is het gratis om een account te maken op de meeste platformen. En zelfs als je wel kiest om te adverteren kan dat al vanaf elk budget. Het verschilt wel per platform hoe goedkoop/duur adverteren is. Zo is adverteren op LinkedIn vaak duurder dan op Facebook, maar zeker voor B2B is de kans dat hier waardevolle leads uitkomen groter. 

Ons advies: begin klein en gooi niet gelijk met duizenden euro’s. Probeer verschillende dingen uit en wordt langzamerhand comfortabel met adverteren op social media. Denk aan verschillende doelen zoals, merkbekendheid of conversies en houd hier rekening mee in je uitingen. Van elke campagne kun je leren en door de data en analyses goed in de gaten te houden kun je blijven optimaliseren.

Gratis Social Media Whitepaper
Wil jij ook aan de slag met jouw social media? Download dan de gratis social media whitepaper. ▶︎

5. SMM helpt jou onderscheiden van je concurrentie

Zit jouw concurrentie al langer op social media? Alleen maar fijn! Je kunt veel leren van jouw (directe) concurrenten als het aankomt op social media presence. Dit betekent niet dat je klakkeloos andere bedrijven moet kopiëren, maar het kan zeker een goede inspiratiebron zijn. Vooral wanneer je zelf net begint en niet zo goed weet hoe je moet starten.

Het is altijd verstandig om andere bedrijven en de markt in de gaten te houden, zodat je niet de laatste trends op het gebied van social media marketing mist. Wat werkt voor het ene bedrijf hoeft niet meteen te werken voor jou, dus probeer en test vooral.

Heb je gezien dat Facebook adverteren goed werkt bij andere bedrijven? Probeer het dan zelf ook eens. Nogmaals, kopieer niet zomaar advertenties, als mensen daar achter komen doet het je reputatie meer kwaad dan goed. Geef het je eigen draai!

Wist je dat de Facebook en Instagram campagnes van alle bedrijven gewoon openbaar zijn? Je kunt ze allemaal vinden in de Facebook Advertentiebibliotheek

Hoe zit het eigenlijk met jouw social media marketing strategie?

In een wereld waar zo veel mensen actief zijn op sociale media hoef ik jou niet meer uit te leggen dat jouw aanwezigheid op deze platforms bijna noodzakelijk is. Versterk jouw online aanwezigheid door op een aantal platforms aanwezig te zijn. Weet waar jouw doelgroep is en blijf up-to-date met de laatste trends. In de tussentijd heb je wellicht iets aan onze social media content kalender

Vind je het lastig om een social media strategie te bepalen? Kan je wel hulp gebruiken bij het ontwerpen, schrijven, uitzetten en meten van jouw social media advertentie resultaten? Onze social media marketeers helpen graag jouw omzet te laten groeien.

Gratis Social Media Whitepaper
Wil jij ook aan de slag met jouw social media? Download dan de gratis social media whitepaper. ▶︎