Als ondernemer heb je ambities om te groeien. Je droomt van doelen die misschien wel niet te realiseren lijken. Dromen is wel belangrijk. Je kunt alleen iets realiseren als je je er een voorstelling van kunt maken. En dan is het niet verkeerd om groot te dromen. Als je klein denkt, zal je nooit grote dromen realiseren.

Met kleine resultaten kun je ook groeien

Maar de weg naar Rome is natuurlijk niet in één dag gebouwd. De aanleg is gestart met de eerste steen. Als we groot denken, zijn we ook geneigd alles meteen perfect – of op zijn minst heel goed – te regelen. Dat streven werkt in de praktijk echter heel belemmerend. Herken je situaties waarbij iets niet afkomt omdat het nog niet goed genoeg is? Door klein te starten, kun je sneller resultaten boeken, groeien en veel sneller leren.

Praktijkvoorbeeld

Vorige week spraken we een ondernemer die het probleem van leegstand in warenhuizen wil oplossen. Hij biedt een AirBnB-achtige service aan voor bedrijven die goederen willen opslaan. In plaats van alle goederenstromen en voorraadposities te automatiseren met slimme koppelingen, zijn ze gestart met eenvoudige handmatige informatie-uitwisselingen.

Deze manier van werken is tijdrovend voor zijn team, maar laagdrempelig voor gebruikers. Het grote voordeel van deze aanpak is dat hij geen langdurige en kostbare automatiseringsprojecten hoeft te initiëren en snel kan inspelen op onvoorziene problemen in het proces. Hij heeft een snelle time-to-market én kan supersnel opschalen.

Vol gas

En in dat opschalen zit het realiseren van de droom. Zo werkt het ook met marketing en sales: als je eenmaal hebt ontdekt wat de werkelijke problemen zijn die je klant heeft, wat de behoefte is waar je op inspeelt en hoe je dat het beste overbrengt, dan kun je vol gas geven op weg naar je droom!