Coins

Waarom adverteren op LinkedIn?

Centraal binnen LinkedIn staat het professionele karakter van het netwerk. De expertise van de gebruikers is doorgaans terug te vinden binnen de informatie die door deze gebruikers wordt gedeeld op LinkedIn. Gebruikers delen hun CV, hun expertisegebieden en hun kennis. Ze willen bovendien op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen binnen hun netwerk. Denk hierbij aan:

  • relaties die van baan veranderen
  • vacatures bij relevante bedrijven
  • mijlpalen die mensen of bedrijven bereiken
  • kennis die experts delen
  • potentieel nieuwe klanten

Uit al deze gegevens en interesses herleidt LinkedIn kenmerken. Deze kenmerken worden gebuikt door algoritmes om te bepalen wie welke content krijgt te zien. En deze kenmerken kun je als adverteerder weer gebruiken om te targeten.

Dit maakt het adverteren op LinkedIn een zeer aantrekkelijk en effectief medium. Dit is dan ook terug te zien in de kosten van het adverteren.

Targeting op LinkedIn

Veel organisaties worstelen met het bepalen van het juiste budget. Allereerst is het natuurlijk van belang om het budget voor online adverteren vast te stellen. De kosten bij LinkedIn zijn sterk afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken; hoe specifieker je doelgroep, hoe hoger de kosten. En hoe belangrijker de functie, hoe hoger de kosten!

Lees ook: ‘Online Adverteren, bereken je kosten’

Wil je bijvoorbeeld in een hele specifieke branche iemand met de functie van directeur bereiken, dan vallen de kosten per contact veel hoger uit, dan wanneer je een meer generieke doelgroep hebt. Echter, een generieke doelgroep is groter, waardoor je totale kosten weer hoger uitvallen.

De advertentie is immers een stuk specifieker ingesteld op de doelgroep. Dit resulteert in een hele gefocuste advertentie met lagere totale kosten tot gevolg.

Het is mogelijk om jouw advertentie op talloze bedrijfsgegevens te focussen:

  • Bedrijfsnaam
  • Bedrijfstak
  • Bedrijfsgrootte

Daarnaast kan je de LinkedIn advertentie nog meer specificeren door te focussen op bepaalde gegevens van de te targeten werknemers. Denk hierbij aan functies, titels, ervaring en studierichting. Benieuwd naar meer functies? Eerder hebben wij al een blog geschreven over de verschillende functies van LinkedIn (adverteren).

Kosten van LinkedIn adverteren

Zoals al aangegeven, hangen budgetten samen met ambities en doelen. Als vuistregel, kun je uit gaan van 15 tot 20 euro per dag aan minimale kosten. Allereerst is het handig om duidelijk te maken dat je je budget kan baseren op drie verschillende acties: Cost per Click (CPC), Cost Per Mille (CPM) en de Click Trough Ratio (CTR).

De CTR optie bevelen wij niet aan: deze is namelijk gebaseerd op een aanname. Binnen Nederland hanteert LinkedIn een CTR-benchmark van 0,4% voor gesponsorde advertenties. Dit wil zeggen dat bij 1.000 weergaven, er gemiddeld gezien 4 gebruikers op jouw advertentie klikken. Nogmaals: dit is een aanname. O.a. Marketingfacts heeft hier een interessant artikel over geschreven.

Bij het aanmaken van je campagne geeft LinkedIn je direct inzicht in je kosten en je benodigde budget. Als je je doelgroep specificeert, zie je de omvang van je doelgroep veranderen. Tegelijk wordt een suggestie gegeven voor een dagbudget en de kosten.

Kies voor zekerheid

Wij adviseren onze klanten meestal om voor een CPC bod te kiezen. Op deze manier betaal je alleen wanneer er daadwerkelijk op je LinkedIn Advertentie geklikt wordt. Voor het genereren van naamsbekendheid, bevelen we CPM aan.

Uiteraard is het van belang te bepalen welke resultaten je wilt behalen met adverteren op LinkedIn. In onze blog over marketing ROI kan je hier meer over lezen!

Lees ook: Zo bepaal je jouw online marketing budget