gebeurtenissen google analytics 4

Welkom bij onze handleiding over het meten van conversies en gebeurtenissen in Google Analytics 4, de opvolger van Universal Analytics.

Eerder schreven we al over het belang van website statistieken meten (met GA4) en over wat Google Analytics 4 nou eigenlijk inhoudt.

In dit artikel vertellen we je graag meer over het instellen van gebeurtenissen en conversies in deze nieuwe interface. Want ook dit is best wat anders dan je gewend bent van de huidige Google Analytics.

Eerst benieuwd naar hoe je de basis voor GA4 gemakkelijk kunt implementeren? Wij schreven een handig stappenplan.

Geschatte leestijd: 6 minuten

Hoe voeg je een gebeurtenissen toe in Google Analytics 4?

Gebeurtenissen toevoegen binnen de GA4 omgeving is de meest makkelijke vorm van gebeurtenissen toevoegen. Sommige parameters staan namelijk automatisch al aan in Google analytics 4. Voordat je een bedankpagina als conversie kan meten moet je deze eerst registreren als gebeurtenis. Hieronder behandelen we hoe je een bedankpagina doormeet en direct in Google analytics 4 implementeert.

Even online sparren?
Heb je een vraag of een idee dat je even met ons wil toetsen? Maak een vrijblijvende afspraak. Dan kunnen we meteen even kennismaken!
Maak direct een afspraak ▶︎

  1. Gebeurtenis aanmaken op basis van bedankpagina’s. De eerste stap is een gebeurtenis aanmaken. Op basis van deze gebeurtenis kan hierna een conversie worden aangemaakt. Log in op de GA4 property en ga naar het kopje ‘Alle gebeurtenissen’. Bovenaan dit scherm verschijnt het kopje ‘Gebeurtenis maken’, klik vervolgens op ‘Maken’.
    1. Gebeurtenis configureren.
      – Naam van de aangepaste gebeurtenis:
      Geef hier de naam van de gebeurtenis op. Handig is om bedankpagina’s van downloads het eerste deel: ‘download’ te noemen en vervolgens de naam van het document dat is gedownload. Hiermee kan je later makkelijk sorteren en terugvinden wat wat is.
      VB: download_socialmedia_whitepaper
      – Overeenkomende voorwaarden: Voor elke download is een aparte bedankpagina aangemaakt dus deze pagina ga je hiermee meten. Parameter: ‘page_location’
      Operator: Wat voor jou relevant is, wij kozen voor ‘begint met’
      Waarde: ‘https://anglers.nl/bedankt-social-media-whitepaper

Let op dat je bij waarde de gehele correcte parameter invult inclusief https:// en www. Dit is een belangrijk verschil met Universal Analytics

ga4 bedankpagina meten
  1. Conversie aanmaken op basis van gebeurtenis
    Een conversie maken we aan op basis van een gebeurtenis. Dit kan op twee manieren. Als de gebeurtenis die je wil meten al bij ‘Alle gebeurtenissen’ staat hoef je alleen de switch om te zetten om hem als gebeurtenis te meten. Je kunt een conversiegebeurtenis ook handmatig toevoegen. Dit gaat als volgt: 
    1. Ga in GA4 naar conversies, klik op ‘Nieuwe conversiegebeurtenis’ en geef hier de naam op die je zojuist aan de gebeurtenis hebt gegeven.
      vb: download_socialmedia_whitepaper 

Gefeliciteerd! Je hebt je eerste gebeurtenis aangemaakt.

Hoe voeg je een GA4 gebeurtenis toe via Google Tag Manager?

Niet heel ingewikkeld, maar ook niet simpel. Het is namelijk heel anders dan bij de traditionele manier van doelen aangeven. Kennis van Tag manager is bijna vereist op het moment! 

  1. GA4 configuratie vereist! Allereerst is de GA4-configuratie tag van belang. Hiermee schiet je de gegevens door naar de nieuwe property. Daarbij moet je de triggers toevoegen. Normaal alle pagina’s bij Anglers met de cookie consent trigger.
ga4 gebeurtenis tag manager
  1. Nieuwe gebeurtenis toevoegen: Om een gebeurtenis in de nieuwe GA4 vanuit Tag Manager door te schieten, loop je de volgende stappen door. 
    1. Maak een nieuwe tag aan in GTM. Noem deze het event wat je wil gaan meten voor overzicht in je GTM.
      Tagtype: GA4-gebeurtenis 

Configuratietag: de eerder hierboven ingestelde configuratie tag. 

Gebeurtenisnaam: Naam van de gebeurtenis.

ga4 nieuwe gebeurtenis toevoegen
  1. Triggers instellen: Voor dit voorbeeld is de trigger de paginaweergave van de bedankpagina.  
ga4 tag manager trigger
  1. Testen. Met GTM kan je testen wanneer de tag wordt afgevuurd en wanneer niet. Zoals je hier nogmaals ziet  “gebeurtenisparameters name” = event_name. 
ga4 gebeurtenis testen

Even online sparren?
Heb je een vraag of een idee dat je even met ons wil toetsen? Maak een vrijblijvende afspraak. Dan kunnen we meteen even kennismaken!
Maak direct een afspraak ▶︎

Bestaande gebeurtenissen meenemen naar Google Analytics 4

Grote kans dat je in de huidige analytics al een aantal gebeurtenissen doormeet zoals klikken in je menu of op een telefoonnummer. Dit heb je waarschijnlijk gedaan in Google Tag Manager. Goed nieuws: dit kun je redelijk makkelijk doorvoeren naar GA4. Als voorbeeld onze gebeurtenistag voor het meten van menu klikken uit Google Tag Manager:

  1. Kopieer de tag via het menu rechtsboven:
  2. Daarna passen de het tag type aan
  3. Vergeet niet de configuratietag aan te passen die je bij de implementatie hebt aangemaakt. In deze stap voer je ook de geneurtenisnaam in. Wij kozen voor click_menu. Duidelijk en herkenbaar. Je kunt je gebeurtenis ook nog extra informatie meesturen met parameters. Voor ons is het handig om te weten op welke tekst in het menu mensen klikken. Wij vulden dus als parameter naam ‘menu_item’ in met als waarde de {{Click Text}}. Je kunt tot 25 parameters toevoegen per gebeurtenis.
  4. Belangrijk: Vergeet niet je parameter naam te definiëren om deze te gebruiken in je rapporten. Ga in GA4 naar ‘Aangepaste definities’ en klik op de knop ‘Aangepaste dimensies maken’. Vul hier vervolgens de parameter naam in die je hebt gebruikt in Tag Manager.

Nu is het een kwestie van wachten voordat de dimensie in je rapporten verschijnt. In de meeste gevallen is dit binnen 24 uur.

Succes met je GA4 implementatie!

Met dit handige stappenplan zou je een heel eind moeten komen met het doormeten van conversies en gebeurtenissen. Heb je nou verder nog vragen, of mis je dingen? Neem dat zeker even contact op.

Schakel hulp van onze data-analist in!
Heb je een vraag over GA4 die je even met ons wil toetsen? Maak een vrijblijvende afspraak. Dan kunnen we meteen even kennismaken!
Maak direct een afspraak ▶︎