Gericht blijven adverteren? Eerst verplicht Google Consent Mode instellen

Google-consent-mode-v2

Na het nieuws over het verdwijnen van third party cookies – wat jij ongetwijfeld wel voorbij hebt zien komen – heeft Google nu bekendgemaakt Consent Mode V2 vanaf maart 2024 verplicht te maken. Nu vraag jij je meteen af: ‘wat kan ik nu verwachten met deze nieuwe veranderingen?’ Misschien maak jij je wel zorgen over de impact die het heeft op jou als adverteerder? We’ve got you!

Vanaf maart 2024 wordt er door Google via Consent Mode V2 strakker gehandhaafd op het gebruik van gegevens van websitebezoekers voor marketingdoeleinden. Het wordt dan ook voor adverteerders verplicht om de privacyvoorkeuren van hun bezoekers te meten. Wanneer Consent Mode V2 niet correct is geïnstalleerd neemt Google de metingsstatistieken niet mee. 

Hoe dit precies werkt leggen we je hieronder verder uit.

Wat is Consent Mode V2?

Google Consent Mode V2 is een systeem dat is gekoppeld aan de (cookie)banner van een website. Het past het gedrag van je Google-tags of -scripts aan op basis van de acceptatie of weigering van de cookiebanner door de websitegebruiker. Zo zorgt Google voor een ‘eerlijke’ uitwisseling van data tussen jou als adverteerder en de bezoeker. Google Consent Mode V2 is noodzakelijk voor het volgen van data van Google Ads, Google Analytics 4 en andere (advertentie)diensen van Google.

Consent Mode Parameters

In de Consent Mode worden diverse toestemmingsniveaus geselecteerd voor de verwerking van gebruikersgegevens. Door het instellen van de juiste parameters vertaalt Google data door naar Google Analytics 4 (GA4) en Google Ads. Vóór het bestaan van Google Consent Mode V2 waren er al parameters aanwezig waar adverteerders gebruik van maakten. Namelijk:

  • Ad_storage: deze parameter registreert advertentie gerelateerde gegevens.
  • Analytics_storage: deze registreert analysegegevens.
  • Functionality_storage: deze registreert functionele gegevens, zoals taalinstellingen.
  • Personalization_storage: deze registreert persoonlijke instellingen.
  • Security_storage: deze registreert beveiligingsgegevens.

De nieuwe parameters die er nu bij zijn gekomen zijn:

  • Ad_user_data: hiermee kan er toestemming worden gegeven voor het verzenden van gebruikersdata naar Google voor advertentiedoeleinden. 
  • Ad_personalization: met deze parameter wordt het mogelijk om de gebruiker met gepersonaliseerde advertenties te targeten op het moment van toestemming.

Welke impact heeft Consent Mode op adverteren?

Wat betekenen deze veranderingen nu precies voor adverteerders die gebruik maken van Google’s diensten? Wanneer je Consent Mode V2 niet correct inricht, dan weigert Google de metingen van de betreffende website. Dit zorgt voor een aantal beperkingen:

  • Data met betrekking tot conversies en websitebezoeken wordt niet gemeten
  • Er kunnen geen remarketinglijsten worden opgesteld op basis van gebruikers
  • Gepersonaliseerde advertenties kunnen niet meer aan gebruikers getoond worden

Een correcte installatie van Consent Mode is dus cruciaal. ‘Meten is weten’ en zonder metingen schiet je met hagel. De conclusie die je kunt trekken: om raak te schieten met jouw advertenties, moet je voorkomen dat je de Consent Mode verkeerd instelt. 

Een positieve kant van het verhaal; door de verbeterde privacybescherming ontstaat er meer vertrouwen aan de kant van de consument. Door het bieden van transparantie en het bevorderen van gebruikerscontrole, wordt het mogelijk om je merkreputatie te verbeteren. Adverteerders kunnen daarnaast op relevantere gegevens rekenen door de conversie modellering. Met het juiste gebruik van deze data kan je vervolgens weer een verbeterde targeting/ROI realiseren!

Hoe implementeer je Google Consent Mode V2?

Het is aan te raden om met een CMP (Consent Management Platform) te werken dat gecertificeerd is door Google. Met een CMP partner kan je vrij gemakkelijk de cookiebanner inrichten voor jouw website. Binnen Anglers werken wij met Cookiebot CMP. Uit ervaring weten we dat dit een ontzettend gebruiksvriendelijk systeem is waarmee we de implementatie kunnen regelen die voldoet aan de nieuwe vereisten van Google.

De meeste CMP’s kunnen door middel van Google Tag Manager worden geïmplementeerd. Dit wordt ook aangeraden, omdat je dan alle scripts één plek kan beheren. Wanneer je het CMP template via de Google Tag Manager heb geïnstalleerd, kan je de verschillende tags configureren en de triggers instellen. Dit kan per CMP anders zijn, dus raadpleeg de documentatie van jouw CMP voor de instellingen van Google Consent Mode V2.

Hulp nodig met het inrichten van Google Consent Mode V2?
Onze Online Marketeers zorgen ervoor dat jouw website voldoet aan de eisen. Als je er dus niet uitkomt óf je wil graag wat extra hulp: gooi even een lijntje bij ons uit!
> Vraag hulp aan